Recensie NHD Nieuwjaarsconcert 6 januari 2019

Nieuwjaarsconcert Hoorns Byzantijns Mannenkoor. Bijgewoond op zondagmiddag in de Oosterkerk te Hoorn.

Het Hoorns Byzantijns Mannenkoor is reeds lang een bekende gast in de Oosterkerk en verveelt het publiek nooit. Ook nu kwamen er weer veel liefhebbers op af. De kerstboom stond nog en dat paste bij de Byzantijnse kerstavond op 6 januari.

Dirigent Grigori Sarolea opende door de melodie ‘Hagios’ te spelen op zijn viool. De tekst was uitgedeeld en zo kon het publiek meezingen, terwijl het koor ook zingend binnen kwam. De dirigent praatte het concert prettig aan elkaar en gaf een uitleg van de Byzantijnse eredienst. Uiteraard ontbrak Rachmaninov niet op het programma en de vesper ‘Priidite, poklonimsya’ werd mooi uitgevoerd. De lichte melodie in “Zemle Russkaja’ sprak mij erg aan.

‘Blagoslowi’ heeft een inhoud die gelukkig vertaald in het programma stond. De sfeer is dan beter te waarderen. Het lied vond ik wat te gehaast gebracht, maar verder was het goed in orde. Ook ‘Gospod wotsariesa’ werd krachtig gezongen met een sterke voorzanger. Tchaikovsky heeft zich ook bezig gehouden met kerkmuziek en zijn ‘Swete tichi’ heeft een fraaie melodie, die goed gebracht werd, maar iets meer gevoel had gemogen.

Dat maakte het Hoorns Byzantijns Mannenkoor weer helemaal goed in ‘Weličit duša moja’ van de dirigent zelf. Fraai gezongen! Er volgden daarna twee versies van het Byzantijns Ave Maria. Prachtig gevoelig gebracht hoewel de zuiverheid wel wat beter kon. Indrukwekkend was het tweede Ave Maria. Grigori Sarolea kwam met de doedelzak, bekend van Pieter Breughel de Oude, en speelde de ison (bourdon), die door het publiek staand neuriënd werd overgenomen. Een schitterende ervaring. Na een schallende bede in ‘Pojte Bogu našemu pojte’ klonk met diepe bas en fraaie tenor het Onze Vader in ‘Otče Naš’. Ook ‘Roždestwo’ was mooi en ‘Weličajem ta’ werd fraai gedragen gezongen.

Na de pauze kwamen dirigent en koor in kozakkenkostuum en werd het bekende ‘Ey, ukhnem!’ samen met het publiek uitgevoerd. Je zag de Wolgaslepers van Repin. Werkelijk prachtige kerstliederen uit de Oekraïne volgden met devoot gezongen ‘Nowa radistrj stala’ en het aangrijpende ‘Ne plač Rachyle’ met een schitterende baritonsolo.

Na een kozakkenpaard kwam ‘Oj to ne weder’ met begeleiding van de dirigent op piano en verder Piet op gitaar en Anton op bandoneon. Het was sfeervol met een heldere klank in het koor. Afgesloten werd met ‘Zagulal ja’ en ‘Kudravčik’, waarin het publiek weer heerlijk mee mocht doen. Het eindapplaus was zeer verdiend en een toegift kon natuurlijk niet uitblijven. Daarin werden de geboorte van Christus, de Heilige Basilius en het Heilige Driekoningenfeest mooi bezongen.

Het Hoorns Byzantijns Mannenkoor heeft het publiek een sfeervol Nieuwjaarsconcert bezorgd.