Shan khar venaki

Shen Khar Venakhi is een middeleeuws Georgisch lied.
    De tekst van dit lied is opgedragen aan koning Demetrius I van Georgië (1039 – 1156).
    Wie de componist van dit lied is, is onbekend. Mogelijk schreef Demetrius het tijdens zijn verblijf als monnik in het David Gareja Klooster
    Dit lied is opgedragen aan Georgië en haar beschermvrouwe de Maagd Maria, het is daarom ook lofgebed aan Maria in de Georgische Orthodoxe kerk.

Shen Khar Venakhi (Gij zijt een wijngaard) wordt gewoonlijk a-cappella gezongen en is een klassiek voorbeeld van Georgische koormuziek.
    Het lied bij uitstek een voorbeeld van polyfonische de Middeleeuwse traditie van de Georgische Renaissance.

Het lied werd ten tijde van de Groot-Russchisch rijk gezongen als een stil protest tegen de Russische overheersing..

Uitgebrachte CD’s

Hoorns Byzantijns Mannenkoor