Maria- en Vespergezangen

Het Hoorns Byzantijns Mannenkoor heeft in de loop der jaren een groot repertoire opgebouwd van aan Maria gewijde liederen en gezangen uit de avonddienst.
Van een aantal van deze gezangen brengt het koor soms wel vijf verschillende versies.

Sinds de Russisch Orthodoxe kerk ruim duizend jaar geleden in Kiev als zodanig werd ingewijd, zijn de liturgische gezangen door de jaren heen onlosmakelijk verbonden met de orthodoxe eredienst. Een dienst die in zijn geheel wordt gezongen.
Hoe orthodox de leer van de kerk ook was, de gezangen in de eredienst hebben zich in de loop van de tijd wel ontwikkeld.
Eenstemmige gezangen, eerst nog met zogenaamde
neumen genoteerd, werden geheel in de geest van die tijd met een ison gezongen. Dat wil zeggen een solist of een deel van een koor zingt de melodie terwijl de overige zangers een dragende toon zingen.
Dit was zeker in de middeleeuwen een gebruikelijke manier van muziek maken. (Ook instrumenten als de doedelzak en draailier klinken met een dragende toon.)

Echter door de eeuwen heen maakten componisten zich meester van deze melodieën met als resultaat een overvloed aan bewerkingen van de liturgische gezangen, al dan niet volgens de richtlijnen van de Orthodoxe kerk.

U kunt hier een aantal live-opnamen beluisteren van Het Hoorns Byzantijns Mannenkoor dat deze liederen zingt.

Maria- en Vesper

Concertinformatie & nieuws